? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, September 01, 2009

PERTEMUAN TERAKHIR

Lebih dua minggu beliau pergi meninggalkan kita, tetapi ingatan padanya terus mekar dalam ingatan. Sedikit rindu terubat apabila setiap hari mendengar gemersikan suaranya melalui nasyid2 dalam album terakhirnya bersama Rabbani. Semoga sekarang dikau bersemadi rehat dan tenang di sana.

Imbasan kenangan pertemuan pertama kami berlangsung pada tahun 2001 ketika arechik diberi tanggungjawab untuk mendapatkan kumpulan Rabbani bagi persembahan nasyid sempena Hari Terbuka Akademi Pegajian Islam UM Nilam Puri (APIUM NP). Kami berjumpa di Hotel Perdana Kota Bharu dan ketika itu Rabbani bersama beberapa kumpulan nasyid yang lain seperti Raihan, Hijjaz dan Inteam sedang membuat roadshow Konsert Nur Iman di sebelah Pantai Timur. Allahyarham seorang yang mesra dan ramah biarpun pertama kali bertemu. Rasa seperti tidak percaya ketika berjabat tangan memperkenalkan diri, Allahyarham terus bersalam dan memeluk arechik lalu bertanya khabar berita. Alhamdulillah, Allahyarham seorang yang sangat mudah berurusan. Erti kata lain tak demand lebih2. Setuju terus dengan bayaran yang pihak arechik mampu dan penginapan yang disediakan di rumah tamu tanpa bintang APIUM NP.

Setelah tamatnya konsert di APIUM NP, arechik dah tak bertemu dengan Allahyarham secara live hinggalah ketika arechik sambung belajar di UM Kuala Lumpur. Arechik dan Sis Dyna menyewa sebuah rumah di Kg Sungai Penchala bersebelahan dengan Taman Tun Dr Ismail (TTDI). Sebulan dua sewa kat situ, arechik berjumpa lagi dengan Allahyarham di sekitar Pinggir TTDI. Macam biasa bila ditegur pasti disambut dengan mesra macam dah lama kenal. Time ni tunggu lagi, ambiklah no telefon Allahyarham. Hehehe apalagi rasa banggalah no telefon ustaz Asri ada dalam handset arechik..Dan waktu tu baru tau yang kebanyakan kumpulan nasyid dan juga artis2 di Malaysia tinggal dan mempunyai pejabat di kawasan TTDI dan Damansara. Setahun tinggal kat situ, kira jemulah jumpa artis dan ahli2 kumpulan nasyid yg top ketika tu seperti Hijjaz, Inteam, UNIC dan lain2..dan setahun tinggal di situ beberapa kali arechik berjumpa dan berbual ringkas dengan Allahyarham.

Pastu arechik pindah berdekatan dengan UM. Lama gak tak jumpa dengan Allahyarham hingga bertemu semula dalam Pesta Konvokesyen UIAM. Rabbani buat persembahan dengan Kumpulan Brothers. Arechik, Sis Dyna dan dua org lagi kawan hadir ke konsert tu. Habis konsert, ketika berasak2 nak keluar dewan, Allahyarham dan kawan2 Rabbani yang lain melintas depan kami nak ke meja utk sign autograf pada peminat. Waktu tu, Allahyarham nampak arechik, beliau terus berenti dan menuju ke arah arechik..”Assalamualaikum syeikh, enta apa khabar..lama tak jumpa” “Waalaikumussalam ustaz. Ana alhamdulillah..ustaz apa khabar? Sekarang ana tinggal dekat dengan UM” “Alhamdulillah ana sihat..oo patut pun lama tak jumpa enta”..Allahu Akbar, waktu tu rasa kagum dan respect habis pada Allahyarham. Beliau masih ingat lagi pada arechik rupanya.

Kali terakhir arechik berjumpa dengan Allahyarham ketika Rabbani buat persembahan di Pendang awal tahun ni. Alhamdulillah arechik sempat untuk bergambar dengan Allahyarham serta sahabat2 Rabbani yang lain. Tetapi tidak disangka itulah pertemuan terakhir kami dan itulah gambar terakhir dirakam arechik bersama dengan beliau. Sememangnya seperti yang diketahui Allahyarham mempunyai peribadi yang sangat mulia dan layaklah Allahyarham diiktiraf sebagai seorang pendakwah yang hebat dan istiqamah dalam dakwahnya melalui medium nasyid dan hiburan Islam. Semoga beliau mendapat ganjaran yang istimewa dari Allah SWT.

0 ulasan: