? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, Julai 14, 2009

Sahabat Yang HEBAT

Pagi tadi, sememangnya telah diatur Allah, terlintas di hati arechik ingin membuka YM menggunakan id lama “nur ulwan”..Tanpa disangka sahabat yang agak lama tidak bertanya khabar online..Asyraf Isyraqi, salah seorang sahabat arechik yang sangat baik, kaya dengan pelbagai ilmu bahkan cukup terkenal sewaktu di sekolah atas kehebatannya dalam akademik, ibadah mahupun akhlak. Walaupun hanya memulakan pengajian di Maktab Mahmud ketika di tingkatan empat, tetapi keistimewaan yang dimilikinya ialah beliau lebih muda dua tahun dalam batch kami. Kenapa? Sebab sewaktu di sekolah rendah, dek kepandaian dalam pelajaran membolehkan beliau ‘melangkau’ dua tahun..

Dah lama tidak bertanya khabar, pelbagai perkara dikongsikan bersama. Dari bab berkaitan keluarga hinggalah kerjaya. Sekarang saudara Asyraf sedang menyiapkan tesis PhD (Pendidikan Islam) beliau di Akademi Pengajian Islam UM. Hebatnya, beliau tidak perlu mengambil MA (Sarjana), tetapi menaiktarafkan tesis sarjana mudanya ke peringkat PhD..seperkara lagi kehebatan beliau ialah ketika berumur 23 tahun sudahpun memiliki dua ijazah. Sarjana Muda Syariah, Universiti Al-Azhar dan Sarjana Muda Usuluddin, Universiti Madinah..Allahu Akbar!

Sepanjang bersama dengannya di Maktab Mahmud dulu, saudara Asyraf seorang yang biasa. Tetapi hubungan dengan Tuhannya luar biasa, hubungan dengan ibu bapanya luar biasa, hubungan dengan guru2nya luar biasa, usahanya dalam pelajaran juga luar biasa..maka tidak hairanlah jika beliau mengecapi kejayaan-kejayaan di atas.

Arechik tinggal bersamanya dalam satu rumah sewa. Sepanjang bersama dan mengenalinya, beliau seorang yang sangat menjaga solat (solat tepat pada masanya), hampir setiap malam berqiamullail, rajin berpuasa sunat, setiap hari membaca al-Qur’an dan istiqamah (konsisten) dengan solat Dhuha, membaca surah al-Waqiah, al-Ma’thurat dan banyak lagi.

Kami semua kawan-kawan serumah senang dengan sikapnya. Beliau seboleh mungkin cuba elakkan dari menyakiti hati kami melalui cakap lepas atau perli melampau walaupun sekadar ingin bergurau. Sekadar berselisih pendapat biasalah, masing2 kan ulamak mestilah ada pendapat masing2.hehehe…

Dengan ummi dan abinya juga begitu. A kata ummi dan abi, A jugalah katanya. Pernah arechik pergi ke rumahnya bermalam di sana, melihat sendiri bagaimana hubungan dan tingkahlakunya dengan abi dan ummi nya..Pendek cerita mengikut kacamata arechik, semua ciri2 anak soleh ada padanya.

Begitu juga hubungan dengan guru. Menjadi lumrah, pelajar Maktab Mahmud ni terkenal dengan sikap tidur dalam kelas (difahamkan sampai sekarang pun camtu jugak)..Tetapi tidak bagi beliau. Beliau akan berusaha sedaya mungkin untuk elak dari tidur dalam kelas. Kelas kan tempat menuntut ilmu. Hilang keberkatan nanti..Beliau juga turut aktif dalam persatuan pelajar. Tahun 1999, beliau telah diberikan amanah sebagai Pengerusi Badan Dakwah Maktab Mahmud. Memimpin ketika berumur 15 tahun langsung tidak menampakkan rasa kekok dalam kepimpinan. Meletakkan konsep syura sebagai teras kepimpinan menjadikan beliau disenangi oleh sahabat pimpinan yang lain mahupun adik2 yang dipimpin.

Itulah serba sedikit kisah sahabat arechik ni. Sehingga ke hari ini, arechik sangat kagum dengannya atas kejayaan dalam pelbagai perkara. Beliau hebat sebagai hamba, anak, pelajar mahupun pemimpin. Arechik doakan beliau akan terus mencipta kejayaan pada masa mendatang. AMIN

3 ulasan:

Unknown berkata...

Memang hebat sahabat acik ni...

Tanpa Nama berkata...

single lagik dak? hanah single gitau kat dia na muahahah~

@RECHIK berkata...

hehe..taktaulah hanah..nnti acik gitau kat dia..hahaha