? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, Julai 09, 2009

RASAILAH SENDIRI!

“Seronok dak pi rombongan?”.. “Seronoookk”.. arechik menyambut kepulangan Muhammad Nur Aqmar dan Muhammad Nuaim Ulwan dari mengikuti rombongan peringkat tadika. Riang gembira dan riak kepuasan pada muka mereka selepas dihadiahkan peluang untuk pergi rombongan. Walaupun hanya pusing beberapa tempat sekitar Alor Star dan Jitra, tetapi yang penting rombongan ini termasuk proses pembelajaran dan menuntut ilmu. Pembelajaran melalui pengalaman..

“Apa yang abang dan Nuaim dapat dari rombongan ni?” “Macam2..Kat Balai Bomba, abang dapat tau macamana ahli bomba menerima arahan untuk pergi memadam kebakaran. Pastu abang, Nuaim dan kawan-kawan tengok cara2 padam api. Habis api padam, kami semua tepuk tangan,” cerita Aqmar bersungguh-sungguh seperti biasanya…Macam tu jugak di muzium dan Lye Huat Garden (mini zoo), pelbagai maklumat baru yang Aqmar dan Nuaim terima melalui pemerhatian dan penerangan guru2. Alhamdulillah, tercapai objektif arechik menghantar mereka join rombongan tu.

Nuaim orang pertama turun dari bas..Masih pening2 lalat lagi tu, sbb br bangun tidoq ;)

Aqmar bergambar depan bas rombongan dengan baby Batrisyia

Mungkin mereka masih di peringkat tadika, tetapi adalah perlu mereka didedahkan lebih awal bahawa proses pembelajaran suatu perkara bukan melalui pembacaan buku atau di dalam kelas semata-mata tetapi juga melalui pengalaman..Maklum mengetahui melalui buku, tugas anggota bomba adalah berusaha memadamkan kebakaran..tetapi teknik dan bagaimana melakukan tugas tu ialah dengan pengalaman merasai dan melihat demo yang dipersembahkan.

Itu juga yang ditekankan dalam setiap program Rebutia. Bukan sekadar teori tetapi dikukuhkan lagi melalui simulasi dan pengalaman melakukan aktiviti. Semua orang boleh bercakap tentang teori itu dan ini, tetapi orang yang merasainya lebih mengetahui sejauh mana kebenaran teori itu. Contohnya rasa durian (maklumlah musin durian sekarang). Mereka yang biasa dan suka makan durian akan menyatakan isi durian sedap..Sedap tu macamana rasanya??..tiada cara lain untuk menafsirkan rasa sedap tu melainkan merasai durian itu sendiri.. Begitu juga dengan kejayaan atau kecemerlangan. Bila kita lihat orang yang berjaya, kita boleh lihat dia gembira. Tetapi bila ditanya bagaimana rasa gembiranya bila berjaya, confirm dia sendiri tak mampu nak menerangkannya. So, nak rasa erti gembira mendapat kejayaan itu, tiada pilihan melainkan kena berusaha untuk berjaya dahulu.

Selepas solat maghrib, pelbagai maklumat baru lagi dikongsikan oleh Aqmar dan Nuaim dengan arechik dan sis Dyna. Kami turut memberi penerangan tambahan agar mereka lebih memahami beberapa perkara khususnya budaya dan cara hidup masyarakat Melayu tradisional yang mereka lihat di Muzium Negeri. InsyaAllah, jika tidak ada aral melintang, arechik sekeluarga akan pergi bercuti ke Kelantan sebelum puasa nanti. Mudah-mudahan banyak lagi ilmu baru yang mereka akan perolehi melalui percutian di sana nanti.

0 ulasan: