? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, Julai 05, 2009

LUKISAN ALAM

Hampir tiga minggu tak menulis. Fasi2 dan adik peserta program dah tegur.arechik minta maaf! Byk perkara nak dikongsikan tetapi ntah, MOOD menulis tak datang..ya MOOD!..Takdak MOOD menyebabkan arechik rasa tidak ada selera untuk menulis. Alhamdulillah saat ini mood menulis datang dan arechik ingin kongsi sesuatu di sini.

Dua minggu lepas, Alhamdulillah RTE penuh dengan program. Bermula dengan Program PINTAR sekolah angkat POS MALAYSIA di Dusun Minda Resort pada 22-24 Jun, selepas itu diikuti program sehari JUARA Calon PMR SMK Merbok. Keesokkan harinya, arechik dijemput mengisi slot ceramah bertajuk “Menjadi AJK Pengajak” kepada lebih 50 orang AJK Aspuri Maktab Mahmud Alor Star..(ah, terkenang waktu study dulu..setengah jam muqaddimah ceramah kongsi cerita dan gelagat arechik ketika study dulu..hehe)

Untuk program Pos, kali ni arechik rasa puas sbb boleh join sepenuh masa. Tahun lepas, hari kedua program arechik terpaksa meninggalkan program memandangkan pada waktu tu arechik masih lagi bekerja di Jabatan Zakat Kedah. Dan arechik juga turut berpuas hati sbb arechik dapat kendalikan slot kuliah sepenuhnya mengikut flow yang telah ditetapkan (tidak seperti tahun lepas). Cuma, kali ni orang kuat Pos Malaysia aja yang tak dapat bersama sepenuhnya dalam program memandangkan mereka ada majlis lain di KL. So malam hari pertama mereka dah balik. Kalau tak tentu best tengok gelagat diorang (khususnya si Hazel) sbb kali ni bentuk program hampir keseluruhannya outdoor.

Daripada keseluruhan pengisian program, arechik cuma nak bercerita tentang trekking pada hari kedua. Dalam pukul 10 pagi, trekking bermula. Agak mencabar sebab trekking ni kena memanjat bukit yang hampir 90 darjah tingginya. Sepanjang mendaki nak ke check point, dekat lima kali jugaklah arechik stop ambik oksigen. Terasa lah diri ini semakin tua dan semakin berkembang ;). Jika waktu remaja dulu, apalah sangat bukit setinggi tu. Suruh naik turun pun no hallah (astaghfirullah, riaklah pulak). Alhamdulillah,akhirnya sampai jugak. Arechik kena jaga di puncak bukit sebab mengikut perancangan, adik2 peserta akan menunaikan solat Zohor di situ.

Di puncak, terpampang keindahan ciptaan Allah..SUBHANALLAH..nampak kawasan sekitar Kuala Nerang, sempadan dengan Perlis dan Thailand. Juga dari situ boleh nampak UUM. Keindahan alam yang dilukiskan Allah pasti tidak akan dapat ditandingi oleh sesiapapun termasuk mereka yang terkenal sebagai pelukis yang hebat. Inilah sebahagian tanda kebesaranNya. Siapalah kita untuk melawanNya jika kita sendiri tidak mampu menandingi kehebatan lukisan alam ini..Sujud syukur tanda terima kasih padaNya yang menjadikan alam ini tempat untuk kita menghuni buat sementara dilengkapi pula dengan sumber makanan yang melimpah ruah.

Disebabkan adik-adik peserta kali ini hebat belaka, pukul 12 tengahari kumpulan pertama dah pun sampai di puncak. Zohor lambat lagi, so apa yang boleh buat? Berkongsi dengan adik2 tentang kebesaran Tuhan melalui kejadian alam. Siapa diri kita berbanding Khaliq (Pencipta alam ini dan penghuninya). Mudah-mudahan apa yang dikongsikan tersemat kekal di dalam diri. Perjalanan diteruskan dan trekking tamat lebih kurang dalam pukul 2 petang. Sampai bawah apalagi pakat serbu makan tengaharilah. Lagi best sbb semua senyap ja time makan tu. Semuanya fokus menjamu selera. Siannya, lapar sangat kot.hehe…

Tamat ja program tu, arechik rasa tak sedap badan. Seram sejuk. Ya Allah, demam..Apa taknya, waktu jaga kat puncak bukit, panas terik sangat. Pastu malam tu pulun makan durian dengan trainer dan fasi yang diberikan oleh manager kem. Minum air kurang pulak. semuanya faktor pendorong..padan muka..apalagi, balik rumah, main kejap dengan anak2 dan terus rehat. Maklumlah esok ada program lagi di SMK Merbok. Alhamdulillah, bangun esok pagi dah sihat dan boleh meneruskan program hari tu. Moral of the story, banyakkan minum air ketika program. InsyaAllah suhu badan dalam keadaan terkawal.hehehe.

Segala-galanya diizinkan Allah berjalan lancar seperti yang dirancang. Dan sekarang tenaga utama RTE kembali sibuk mengatur program-program yang hendak dilaksanakan sepanjang baki enam bulan 2009. Allahu Akbar, sekejapnya masa berlalu. Dah habis setengah tahun. Mudah-mudahan RTE terus diberi kekuatan untuk memberi khidmat dan bakti melalui program latihan dan pembangunan insan.

0 ulasan: