? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, Mac 01, 2009

KISS !!

Macamana dengan tajuk tulisan arechik kali ni..mengancam tak..hai jgn salah faham..memanglah maksud KISS tu cium tapi KISS kat sini bukannya yang tu tapi singkatan dari sebuah lagi program baru Rebutia iaitu Kursus/Kem Interaktif Solat Sempurna

TERIMA KASIH YA ALLAH, minggu lepas barisan jurulatih Rebutia telah berjaya merekabentuk sebuah lagi program baru menggunakan modul2 yang lebih segar dan menarik..Kursus Interaktif Solat Sempurna..Biasanya bila sebut ja kem solat atau kursus solat ni, ramai di kalangan kita dapat membayangkan bagaimana bentuk dan pengisian program tersebut..tetapi Rebutia datangkan lain dari yang lain..jika sebelum ini kebanyakan kem/kursus solat lebih fokus kepada teori dan praktikal wudhuk, solat, syarat2 dalam keduanya semata2, tetapi dalam KISS selain dari itu akan lebih cenderung ke arah hubungan solat dengan kehidupan manusia..bagaimana solat boleh menjadikan manusia itu cemerlang dalam hidupnya; pelajaran mahu pun kerjaya..asas2 teknik kemahiran belajar yang efektif yang sebenarnya boleh didapati melalui pembacaan dan perbuatan dalam solat..Aktiviti2 untuk mencapai khusyuk atau bahasa melayunya kita panggil fokus dan banyak lagi..Selain tu, sepanjang program peserta akan diberi pengalaman dengan lebih banyak mendirikan solat berlantaikan bumi dan berbumbungkan langit.

KISS ni juga turut menekankan tentang etika solat musafir, solat berjamaah dan solat ketika sakit yang betul..Rebutia melihat ketiga2 perkara ni sangat penting sebab ramai di kalangan kita masih lagi kabur dan tak pasti macamana perlaksanaan yang sepatutnya..khususnya seperti solat ketika sakit atau tak boleh nak berdiri..setakat nak sebut solat duduk, solat sambil baring, solat menggunakan mata, siapa pun boleh tetapi macamana nak melaksanakannya??

Dalam KISS, peserta turut didedahkan dengan kehebatan al-Fatihah (The Power of Al-Fatihah) sebagai bacaan wajib dalam solat tidak kira yang fardhu atau pun yang sunat..Peranan Al-Fatihah dalam mencorak kehidupan manusia ke arah redha Tuhan.

Dalam merekabentuk modul KISS ini, Rebutia menggunakan beberapa buah buku seperti Formula Solat Sempurna tulisan Ustaz Hj. Zaharudin Abdul Rahman, Konsep dan Pengamalan Solat Satu Kajian Di Zaman Rasulullah, Sahabat & Tabi’in oleh Dr. Anisah Ab Ghani, Salat Benefit From Science Perspective terbitan UM dan banyak lagi sebagai rujukan..Dengan adanya KISS ini, Rebutia berharap dapat membantu masyarakat tidak kira di peringkat mana sekalipun agar seronok melakukan ibadah solat (bukan ditunaikan sebab WAJIB ja) dan yang paling penting solat yang didirikan itu adalah solat sepertimana yang diajar oleh baginda Rasulullah Salallahu Alaihi Wasallam..Mudah-mudahan apa yang diusahakan oleh Rebutia ini mendapat ganjaran yang setimpal dari Allah SWT.

2 ulasan:

Desert Rose berkata...

Ustaz,

Selamat Hari Jadi (Sowy tak ingat la Bahasa Arab he he). Semoga panjang umur dan sentiasa dalam rahmat Allah.Teruskan perjuangan. I am proud of u & Dyna.

@RECHIK berkata...

Ingatkan sapa..Hehe..Amin..yang penting doa tuu..bahasa x penting..